Korte turer

STYGGEGRAMSFJELLET 1249 MOH

Markert spiss topp med stor, flott varde øst i Borgemarka. Vid utsikt over mot bl.a. Eggedal og Norefjell, og ikke minst sørover Borgemarka. Fra port i gjerdet øst på vollen tar det av tydelig sti nordøstlig retning, og videre oppover gjennom bjørkeskogen mot fjellet. Etter hvert kommer man opp i åpnere, kupert terreng. Stien fortsetter østover i retning mot toppen. …

STORNATTEN 1183 MOH

Markert topp rett sør for tunhovdammen. Flott utsikt nedover Tunhovfjorden, og ikke minst i sør-østlig retning utover bratte Øygardsjuvet. Man får også et flott overblikk over Øygardsgrend fra toppen. Toppen nås fra flere kanter. Altternativ 1 og 2 kankombineres til en rundtur da rutene møtes like under toppen. ADKOMST Turen:

GRANASFJELLET 1217 MOH

Alt tre: Kjør smådølvegen til Risdalsbrua (bomveg), ca 11 km fra Vikangrend. Parker her og følg veien oppover til Risdalen. Etter ca 2 km tar det av sti mot venstre som krysser elva, og som går opp igjennom skogen sørover til Halli seter. Stien fortsetter herfra videre over mot vasstlvatn/uvdal. Følg stien videre ca 2km oppover fra setra, og når …

DJUPEGRØNNUTEN 1237 MOH

Markert topp som ligger bare snaut 2 km vest for Vasstulan Høyfjellseter. Flott utsikt fra toppen utover Dagaliseterdalen, og videre vestover mot Hardangervidda og Hallingskarvet. ADKOMST Kjør RV 40 mot Dagalifjellet. Parker ved Vasstulan Høyfjellseter. Følg grusvei som starter rett bak hotellet. Etter 200 m tar det av sti skiltet «Djupegrønuten» til venstre opp lia. Stien kan følges helt frem …

BJØRSTULFJELLET 1136 MOH

Lett topp å nå –sees fra parkeringsplassen. Fin utsikt over Borgemarka og i klart vær ser man Gaustatoppen. Kjør veien til Borgegrend, avkjøring Rv 40 ved Skjønne. Fortsett videre på kommunal bomvei mot Eggedal (ikke til høyre over brua mot Eggedal). Fra bom nr 2 (60 kr) kjører man ca 5,5 km og parkerer på parkeringsplassen ved innkjøring til hyttefelt. Rett …